Päihdekasvatus, uusi päivitetty versio?

Päihderiskitiedon jakoa nuorten parissa tarvitaan yhä, todettiin Nuorten ESPAD-kyselyssä (THL 2016) viitaten muun muassa nuorten kannabisasenteiden höltymiseen. Riskitieto ei silti riitä, vaan tarvitaan kasvatuksellisia kohtaamisia, joissa voidaan tutkia aihetta yhdessä monista eri näkökulmista. Oppiminen on käytännössä henkilön muutosta ja kasvua, uusien ajatusten ja ilmiöiden tarkastelua ja haltuunottoa, myös päihdeasioissa.

Oppimiseen liittyvät uskomukset ehkäisevässä päihdetyössä

Oppimisen näkökulma herättää ratkaisemaan monenlaisia kysymyksiä omaa työtä koskien. Millaiseen asioiden omaksumistapaan ammattilaiset luottavat suunnitellessaan päihdekasvatusta? Miten nuoria ohjataan oppimaan tai käsittelemään päihdeilmiöitä ja -asioita, entä millaisia ajattelun työkaluja nuorille toiminnassa tarjotaan? Millaisia tiedonhankinnan keinoja käytetään ja miten niitä ohjataan, entä millaisia keskusteluvälineitä on käytettävissä? Riittävä vuorovaikutus päihdekasvatuksessa tulisi varmistaa; saavatko nuoret kysellä, päätellä, ratkaista tai testata ajatuksia ja yhdistelläänkö päätelmiä yhdessä aikuisen tuella. Nuorten tulee saada olla aidosti osallisina päihdekasvatuksen tai muutoin ehkäisevän päihdetyön suunnittelussa sekä konkreettisessa tekemisessä. Sekin ansaitsee huomionsa, onko toiminta ja sen suunnittelu ammattilais- vai nuorikeskeistä. Ja ennen kaikkea – miten me ammattilaiset pysähdymme katsomaan omia työtapojamme, perinteitämme ja työtehtävien rytmittämistä?

Viisaat päät yhteen ideoimaan

Preventiimi on järjestänyt nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön ammattilaisille Päihdekasvatusmarkkinat Helsingissä, Jyväskylässä, Porissa ja Oulussa.  Tapahtumissa pohdittiin päihdekasvatuksen viemistä uusiin muotoihin ja sitä, miten ne voisivat olla osana arjen työtä. Mitä olisi tarjolla vastapainoksi niille perinteisille keinoille ja tavoille, joita on tehty jo pitkään? Digitaaliset kanavat ja välineet, pienryhmätyöskentelyn mahdollisuudet sekä vaikuttamisviestinnän yhdistäminen osaksi päihdekasvatuksellista toimintaa tulivat tapahtumissa tutuiksi. Markkinat saivat hyvää palautetta; siksi, että kerrankin kokoonnuttiin rauhassa keskustelemaan vapaana päihdekasvatuksen pitkistä perinteistä, kerättiin yhteen ideoita sekä haaveiltiin uusista mahdollisuuksista päihdekasvatuksessa omassa työssä. Yhteiset työpajat, joissa osallistujat pääsevät vaikuttamaan ja ajattelemaan jotakin asiaa yhdessä ja uusin näkökulmin/keinoin, ovat innostavia niin aikuisille kuin nuorillekin – kunhan keinot ovat riittävän kiinnostavia. Mikä parasta: lopputuotokset saavat olla kotikutoisia ja tekijöidensä näköisiä!

Yhteinen oppimismatka uusilla välineillä

Millaista sitten voisi olla päihdekasvatus, joka tapahtuisi pitkäjänteisesti ja moninäkökulmaisesti työn arjessa ilman ylimääräistä resursointia tai valtavan suurta vetäjämäärää? Arjessa läsnä olevat monipuoliset digivälineet ja ilmaisohjelmat ovat yleistyneet ja tarjoavat mittavan keinovalikoiman, joilla nuorten oma ääni ja aito osallisuus prosessissa tulee varmasti huomioitua ja tuotokset ovat nuorten oman maailman näköisiä. Uusien keinojen kokeilu päihdekasvatuksessa on innostavaa, ja toimintojen ”sarjoittaminen” arjen työhön tukee myös sisältöasian oppimista pitkäjänteisesti kertaluontoisuuden sijaan. Välineet eivät siis ole itseisarvo, mutta ne nousevat oivalliseksi avuksi käsiteltävän asian omaksumisessa.

Vinkkejä

  • kokeile päihdekasvatusluennon sijaan tehdä digikysely päihdeteemasta tai anna nuorten itse tehdä kyselyitä toisilleen
  • päihdekasvatusmateriaali voi olla vaikkapa nuorten tai ammattilaisten tekemä video – jaa se tapahtumassa tai vertaisryhmässä
  • tuota nuorten kanssa kantaaottavaa materiaalia tai nuorten asuinaluetta koskevaa tietoa someen – terveisiä kuntapäättäjille päihde- tai hyvinvointiteemalla

Kaikessa on kyse ammattilaisten uskalluksesta ryhtyä tutkimaan uusia toimintamahdollisuuksia yhdessä nuorten kanssa. Tuotokset eivät edes aina ole päämäärä, vaan se päihdekasvatuksessa yhdessä tehtävä oppimismatka, joka kuljetaan nuorten kanssa. Rohkeasti kokeilemaan nuorisotyössä, opetustyössä, etsivässä työssä, missä tahansa!

Terveisin,
Heidi Odell

Tutustu esimerkiksi näihin ilmaisohjelmiin:

Kohti uutta yhdessä