Alkoholin näkyvyys nuorten elämässä ja vastaviestien rakentaminen

Ajatukset tutkimuksessa ja nuorten juomisessa

Hiljattain kävin kuulemassa Suomen ASH ry:n tilaaman tutkimuksen tuloksia alkoholimainonnan vaikutuksista suomalaisiin nuoriin. Otoksessa oli 500 nuorta ympäri Suomen. Tulokset osoittivat, että 13–17-vuotiaat näkevät yhä alkoholimainontaa monilla tavoin, eniten television ja kauppojen lisäksi mm. internetin ja sosiaalisen median kautta. Vaikka varsinainen mielikuviin perustuva mainonta on vähentynyt, alkoholimainoksia havaitaan silti ja näin vastanneiden määrä oli kasvanut 2 vuoden takaisiin tuloksiin verrattuna. Vastanneet olivat nähneet olutmainoksia eniten ja heidän kaveripiireissään juotiin eniten olutta. Samalla asenteet humalajuomiseen olivat kielteisiä vain puolella vastanneista.

Myös maailmalla on juuri julkaistu usean pitkittäistutkimuksen yhteinen analyysikooste nuorten kohtaaman alkoholimainonnan ja varhain aloitetun juomisen yhteyksistä (Jernigan & co). Mukana oli 12 pitkittäistutkimusta Euroopasta, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta. Tulokset viimeisen 8 vuoden aikana saaduista tutkimuksista osoittivat yhteyttä nuorten varhaisen alkoholimainonnalle altistumisen, ja varhain aloitettujen juomiskokeilujen sekä humalajuomisen välillä useissa maissa. Tutkimuskooste paljasti yhteyttä jopa 10-vuotiaiden alkoholinkäytön aloittamisen sekä humalajuomisen ja mainonnan havaitsemisen välillä.

Onneksi osa suomalaisista nuorista ilmoittaa esimerkiksi Kouluterveyskyselyssä olevansa raittiita, mutta silti osa alaikäisistä nuorista taas juo enemmän. Samalla tiedetään myös se, että täysi-iän kynnyksellä nuorten naisten sekä miesten juomistavoissa tapahtuu keskimääräinen tilastohypähdys ylöspäin (Raitasalo & Simonen). Tosin on hienoa, että välillä näkyy myös paikallisia vaihteluja myös alaspäin humalajuomisen suhteen 15–24-vuotiailla (Alueellinen terveys- ja hyvinvointitutkimus ATH). Mutta niin kauan, kun juominen ei tasaisesti vähene, ja kokeilujen aloittamisen ikäraja nouse ylemmäs, on syytä pohtia: Miten saada nuoret tietoiseksi ja entistä kriittisemmäksi näkemäänsä mainostusta ja juomista kohtaan?

Juominen näkyy ja kuuluu jatkuvasti ympärillämme

Alkoholimainontaa, saati alkoholin näkyvyyttä ylipäätään tuskin voimme koskaan kitkeä pois kokonaan. Mainonnan ja myynnin takana on valtava koneisto ja suuri asiakaskunta ja siksi suuret rahat kyseessä. Mutta ympäröivän päihdekulttuurimme päihdemyönteisiä ja humalahakuisia viestejä tulee tuutin täydeltä muualtakin kuin mainoksista. Somessa ja nettipalstoilla luemme, ja puheissa kuulemme, kuinka taas joku tuli ”kiskoneeksi vähän liikaa, mutta hauskaa oli”, kuinka on ”taas ansaittu pullollinen viiniä” milloin mistäkin syystä, tai kuinka ”on ihanaa rentoutua kalsarikänneillä rankan työviikon jälkeen”. Tähän törmäävät nuoret varmasti siinä missä me aikuisetkin ja tämän suuntaisiin signaaleihin on helppo tottua. Meillä ei kuitenkaan ole varaa enää yhtään päästää nuorten alkoholikokeilujen alkamisen ikää alemmaksi eikä myöskään päästää terveysriskejä kertymään yhtään aikaisemmin. Mielipidevaikuttajia ja vastaviestien näkyvyyttä tarvitaan ja tämä edellyttää rohkeita avauksia.

Voitaisiinko sinun työssäsi jutella alkoholista ja rakentaa vastaviestejä nuorten kanssa?

Nuoren omaa ajattelua tukevassa ja kunnioittavassa päihdekasvatuksellisessa viestinnässä nuorille ei saarnata eikä heitä pelotella. Silti alkoholihaittojen näkyvyyttä ja keskustelua olisi silti hyvä pitää yllä, sillä kansanterveydelliset ja inhimilliset haitat ovat mittavia. Ne on vain niin kovin helppoa unohtaa, koska niin yleinen mielipide tuntuu olevan, että alkoholi nyt vain kuuluu itsestään selvänä osana suomalaiseen päihdekulttuuriin. Milloin juuri sinä viimeksi näit tai kuulit ylimyönteistä alkoholipuhetta tai häiritsevää juomista arkiympäristössäsi? Huuteliko joku humalassa perään tai melskasiko bussissa – ja jutteletko tällaisista asioista nuorten kanssa, onko heillä ehkä samankaltaisia kokemuksia. Olisiko juuri sinun työssäsi mahdollista tuoda nuorille esiin se, miten laajasta asiasta alkoholissa onkaan kyse, ja miten aiheesta voitaisiin teillä tehdä vastaviestintää yhdessä?

Vaikeastakin asiasta voi viestiä humoristisella tavalla, jos päihdekriittinen viesti kuitenkin välittyy. Tässä myös tutkimustuloksia voi varmasti käyttää hyödyksi. Aiheesta voi myös rakentaa nuorten kanssa proggiksia, joissa tuotetaan vastaviestejä mainonnalle tai parodioidaan juomisen yleisyyttä ja rakennetaan näkyä vaihtoehtoisiin vapaa-ajanviettotapoihin. Siitä, miten alkoholi näyttäytyy nuorten arkielämän ympäristöissä voidaan keskustella ja tuottaa materiaalia niin kohtaamistyössä kuin verkossakin. Mikä parasta, jos viestit rakennetaan yhdessä nuorten kanssa, niistä tulee myös nuorten näköisiä ja nuoria puhuttelevia.

Terveisin, Heidi

Vastaviestit